Duurzame Antifouling – Werkt Het?
Waarom Siliconen Antifouling?
Traditionele antifouling zorgt ervoor dat er geen organismen aan de romp groeien. Dit doen ze door constant kleine beetjes biociden af te geven. Daardoor hechten organismen zich niet aan het oppervlak. Deze biociden komen dus in het water terecht en heeft een negatief effect op de natuur. Ook zullen zelfslijtende antifoulingen een deel van hun body in het water achterlaten. Als watersportbedrijf vinden wij het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid. De traditionele antifoulingen die worden steeds aangepast aan de milieu eisen. Dat gaat ten koste van de werking. Hempel komt nu met een siliconen antifouling voor pleziervaart. In de beroepsvaart wordt dit al langer gebruikt. Op basis van die ervaring en resultaten, is deze antifouling ontwikkeld. Dit systeem is een zogenaamd non-release systeem. Er komen dus geen stoffen in het milieu tijdens het varen. In plaats daarvan brengt men een siliconenlaagje aan. Organismen kunnen zich niet hechten aan deze siliconen laag omdat die zo glad is. Bij het varen zullen deze organismen van de boot af vallen. Verder is het niet noodzakelijk om elk jaar nieuwe lagen aan te brengen. En omdat de laag zo glad is is de weerstand dus kleiner en is dus brandstof besparend voor motorboten. En een behoorlijke snelheidswinst bij zeiljachten. Wij zijn altijd benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen en naar de voordelen van deze antifouling. Omdat het vuil gemakkelijk loslaat hoeft het onderwaterschip hoeft bij het reinigen bij het hellingen niet met een hogedrukreiniger worden afgespoeld. Maar: duurzame Antifouling – Werkt Het? Wij wilden deze siliconen antifouling dus graag uitproberen. En we zijn begonnen met onze eigen boot.
Is mijn boot geschikt voor Siliconen Antifouling?
Er zijn een aantal factoren die een boot geschikt maken voor de siliconen antifouling. Een belangrijke factor is welke antifouling er op de boot zit. En in welke conditie deze laag is.
Verder is het van belang of het onderwaterschip droog is. Dus geen vocht in het laminaat. Als dit het geval is dan kan er geen epoxylaag worden aangebracht. Dan moet je dus een osmosebehandeling doen.
De Svalan
De Svalan is een Marieholm IF. Het bestaande verfsysteem is VC-Tar als bescherming en VC-17m als antifouling. VC-17m is niet meer verkrijgbaar en is ook niet meer toegestaan. Gezien het feit dat dit een teflon antifouling is, kunnen andere antifoulingen zich hieraan niet hechten. Dus was de enige optie om de antifouling te verwijderen.
Dit hebben we gedaan door middel van schuren. Het was onmogelijk om alleen de antifouling van de VC-Tar af te schuren. Dus was de enige optie om het tot aan de gelcoat af te schuren. Doordat de VC-Tar laag het schip prima heeft beschermd is het onderwaterschip kurkdroog. En is een osmosebehandeling niet noodzakelijk. Wel is het een goede basis om een nieuw epoxy systeem aan te brengen ter voorbereiding van de siliconen antifouling. Het schip is dan weer voor jaren beschermd tegen osmose.
We kiezen hierbij voor een compleet HEMPEL systeem, de Silic-One. Omdat deze producten op elkaar afgestemd zijn. Het verfsysteem is dan als volgt. 350mu laagdikte Light Primer. Vervolgens 1 laag Tie-Coat en 2 lagen Silic-One. Wij werken zelf altijd volgens het ‘potje extra principe’. We houden liever een potje over aan het einde van de rit dan dat we te weinig hebben tijdens het schilderen. Vooral bij dit verfsysteem is het erg belangrijk om voldoende laagdikte aan te brengen. Het moet namelijk perfect glad worden.
Heb je een antifouling die wel goed hecht aan de Silic-Seal en is de antifouling in goede conditie. Dan is het mogelijk om met Hempel Silic-Seal de oude antifouling te sealen en het siliconensysteem aan te brengen.
Schuren, schuren, schuren
Wij hadden dus niet zo veel geluk dat we de Silic-Seal konden gebruiken. Dat had ons een hoop werk gescheeld want het schuren is een behoorlijke klus. Goed gereedschap is het halve werk. En wij raden aan om professionele schuurmachines met stofafzuiging te gebruiken en een goede kwaliteit schuurpapier.
De grote vlakken zijn altijd gemakkelijk te doen. Maar vooral het schuren in de buurt van de waterlijn vereist precisie. Helaas staat een boot ook altijd op een bok die hinderlijk in de weg staat om het onderwaterschip te schuren. Wij hebben de beschikking over een bokkensysteem waarbij de steunen (1 voor 1) gemakkelijk los kunnen worden gedraaid/verplaatst.
Onze boot heeft een centraal hijsoog op de kiel waardoor de boot kan worden opgetakeld zonder dat er banden onder de boot door hoeven. Het onderwaterschip blijft dan mooi vrij tijdens het takelen.
De waterlijn
Eén van de problemen kan zijn dat de waterlijn niet erg strak meer is. Nu is het een mooie gelegenheid om dat aan te pakken. En strak te plakken. Bij de bouw van de Marieholm is de waterlijn gemarkeerd door puntjes in de gelcoat. Deze originele lijn kan je mooi volgen om het weer super strak te krijgen. Er zijn 2 rijen puntjes aangebracht. De onderste rij markeert de lijn waar het water aan toe komt. De bovenste rij is aangebracht om een waterlijn te kunnen schilderen. Bij het schuren is dus het belangrijk om de puntjes niet weg te schuren. Wij hebben er voor gekozen om de antifouling tot de bovenste rij op te trekken. De antifouling steekt dan voldoende boven water om een mooie waterlijn te maken.
Het is lastig is om de onderzijde van de kiel te behandelen. Zoals je hieronder ziet hebben we de boot getakeld om de onderkant te schuren, strak te plamuren om ook de onderzijde van de kiel netjes en strak te krijgen. Om de onderkant te schuren de boot in de kraan gehangen.
Primer
Nu de boot helemaal geschuurd is en kleine reparaties zijn uitgevoerd, kunnen we de epoxylaag gaan aanbrengen. We gebruiken hiervoor Hempel Light-Primer. Het is erg belangrijk om de aangegeven overschildertijden aan te houden en laagdikte volgens de specificaties van Hempel aan te brengen.
We gebruiken 2 kleuren om het aanbrengen te vergemakkelijken. Je kunt goed zien wat al gedaan is en wat niet gedaan is en de dekking voldoende. Aanbrengen met roller zal sinaasappeleffect veroorzaken. En om dat te minimaliseren gebruiken we een Anza lak roller. Deze is speciaal gemaakt voor een strak resultaat. En we schuren na elke laag de toppen eraf met fijne korrel.
Tie-Coat
Na het aanbrengen van de vereiste hoeveelheid epoxy kunnen we eindelijk met het Silic-One systeem aan de slag. Voor de Hempel Tie-Coat en de Silic-One dient men de overschildertijden strikt aan te houden. Dat vereist dus enige planning. Want de Tie-Coat dient na 2 uren binnen 4 uren op de laatste primer laag te worden aangebracht. En de Silic-One moet na 8 uren op de tie-coat worden aangebracht. Een tweede laag Silic-One moet daarna nog worden aangebracht. De overschildertijd voor de tweede laag is dan niet meer zo belangrijk.
Omdat dit een nat in nat systeem is. Is het belangrijk dat het aanbrengen van de laatste epoxylaag, de Tie-Coat en de Silic-One zeer zorgvuldig en netjes gebeurt want dit bepaalt uiteindelijk het eindresultaat.
Silic-One Antifouling
Na de Tie-Coat waren we klaar om de antifouling op de boot te smeren. We hebben gekozen voor een zwarte kleur.
Vanwege het grote kleurverschil is het gemakkelijk om te zien of je een consistente en goede laag aanbrengt.
Het aanbrengen van de tweede laag Silic-One op de eerste is erg lastig. In verband met de glans van de eerste laag.
Eindelijk klaar
Door ons bokkensysteem konden we een ideale opstelling maken door de boot met banden te sjorren waardoor het onderwaterschip volledig vrij stond en de verflaag in 1 keer kon worden aangebracht. Het Silic-One systeem behoeft meer zorg tijdens het takelen en opbokken. De stempels van onze scheepsbok hebben polyurethane pads. Zorg voor zacht materiaal als neoprene pads voor het opbokken van boten die behandeld zijn met dit systeem.
Door middel van blokjes onder de kiel konden we de onderkant bijna geheel behandelen.
En toen we eindelijk klaar waren mocht het tape eraf.
En eindelijk mocht de SVALAN het water in…
We hebben een hele mooie zomer beleefd op de SVALAN. Zoals verwacht merkten we echt een verschil in snelheid op de motor. En tijdens het zeilen. Hier moet je zeker rekening mee houden bij het afremmen. Anders neem je nog te veel snelheid mee.
Na de zomer
De boot is gelukkig ook mooi schoon het water uit gekomen. En is de SVALAN klaar om in de winterstalling te gaan.
Helaas is de spieboom tijdens het zeilen kapot gegaan. Dus we hebben alweer een project voor dit voorjaar.
Ook hebben we een filmpje van een zusterschip met hetzelfde verfsysteem. Afsproeien met warm water en een zachte straal.
Wij zijn tot nu toe erg tevreden met ons experiment met Hempel Silic-One. Nu zijn we vooral benieuwd naar volgend jaar. En hoe de boot dan uit het water zal komen. Dus duurzame Antifouling – Werkt Het? Wij zijn in ieder geval erg tevreden met het resultaat.